Laden vanuit uw woning

Laden zonder eigen parkeerplek

Voor het opladen van uw elektrische of hybride auto is het aantrekkelijk om op te laden vanuit uw eigen woning, zeker als u zonnepanelen heeft. Inwoners met een parkeerplek op eigen terrein konden dit al zelf regelen. Nu is die mogelijkheid er ook voor inwoners zonder eigen parkeerplek. Van 1 januari 2024 tot 1 november 2024 kunt u als inwoner van onze gemeente zonder een eigen parkeerplek een vergunning aanvragen, zodat u de elektrische auto in de openbare ruimte kunnen laden vanuit eigen huis. Hieronder vindt u informatie over wat u hiervoor moet doen, wat de regels zijn en andere antwoorden op de meest gestelde vragen.

Aanvragen

De pilot is bedoeld voor inwoners van onze gemeente die elektrisch rijden (ook hybride). Alleen inwoners die niet beschikken over een eigen parkeerplek komen in aanmerking voor een vergunning. Je kunt een vergunning aanvragen door onderstaand formulier in te vullen. Hiervoor is een kopie van het kentekenbewijs en een kopie rijbewijs nodig. De streeftijd is dat de gemeente binnen 3 weken na binnenkomst van de aanvraag een vergunning heeft geleverd aan de aanvrager. U kunt gebruik maken van de vergunning tussen 1 januari 2024 en 1 november 2024.

De regels

Als u een vergunning heeft ontvangen mag u met een eigen laadkabel uw auto in de openbare ruimte opladen vanuit uw huis. De volgende eisen en gedragsregels gelden hierbij: 

  • Beperk het aantal meters kabel over trottoir vanaf uw perceelgrens, de auto dient daarom direct voor (of achter) uw huis te worden opgeladen. 
  • Om de laadkabel vanuit huis, over het trottoir, bij de auto te krijgen zijn verschillende toepassingen verkrijgbaar. De enige toepassing die toegestaan wordt bij deze vergunning is een kabelmat, waardoor de kabel bedekt is. 
  • De toepassing moet overrijdbaar zijn met rolstoel, scootmobiel en rollator. 
  • De aanvrager van de vergunning is verantwoordelijk voor het aanschaffen en beheren van de juiste toepassing.
  • De kabel met toepassing is alleen toegestaan op trottoir of direct aan het perceel van de woning, niet op de rijbaan.
  • De kabel en de aansluitingen in of om het huis en aan het voertuig moeten voldoen aan algemene wettelijke veiligheidsvoorschriften.
  • Uw eigen laadpaal mag alleen op uw eigen perceel staan, niet op openbare grond.
  • U dient de kabel op te bergen als het voertuig is volgeladen. 
  • Alleen uw eigen auto mag opgeladen worden vanuit uw huis.
  • Alleen een elektrische auto mag worden opgeladen, geen andere elektrisch aangedreven apparaten.
  • De vergunning moet tijdens het laden zichtbaar achter de voorruit van het voertuig geplaatst worden.

Wat als ik mij niet houd aan de regels?

Het is erg belangrijk dat er regels zijn over het gebruik van een laadkabel in de openbare ruimte en dat deze worden nageleefd. Het gaat namelijk om elektriciteit wat voor gevaar kan zorgen als daar niet zorgvuldig mee wordt omgegaan. Daarnaast wordt de kabel in de openbare ruimte neergelegd, waar mensen vrij en veilig moeten kunnen lopen. Ook minder mobiele mensen of bijvoorbeeld slechtzienden moeten veilig gebruik kunnen maken van het trottoir. Als een handhaver constateert dat u zich niet aan de regels houdt, dan wordt u daar op aangesproken. Mocht dit meerdere keren voorkomen, dan kan besloten worden om de vergunning te ontnemen.

De pilot

U dient zelf te zorgen voor een laadvoorziening bij uw huis, op eigen grond. Ook de kabelmat dient u zelf aan te schaffen en bij elk gebruik zelf neer te leggen. Er is gekozen voor de kabelmat omdat deze: 

  • relatief goedkoop is,
  • snel te regelen is, 
  • makkelijk in gebruik is, 
  • het gevaar op struikelen wegneemt, 
  • veilig overrijdbaar is met bijvoorbeeld scootmobiel of rollator. 

Het Gehandicapten Platform Schagen heeft de kabelmat goedgekeurd als toepassing voor deze pilot. We gebruiken als gemeente Schagen de app FIXI voor meldingen over de openbare ruimte. Hier kunt u uw klacht aangeven, eventueel met ter onderbouwing een foto. Geef dan altijd mee wat de specifieke locatie is. In het najaar van 2024 wordt de pilot geëvalueerd. Er wordt bijvoorbeeld gekeken hoeveel aanvragen er waren, of er klachten waren, of er opgetreden is door handhaving en of er bepaalde aandachtspunten te benoemen zijn door gebruikers of omwonenden.