Gebiedsvisie Warmenhuizen, Tuitjenhorn en Waarland
Algemeen
Wij werken aan een gebiedsvisie voor de 'Zuidelijke kernen' Warmenhuizen, Tuitjenhorn en Waarland. In deze visie bespreken we bijvoorbeeld de behoefte aan meer woningen, meer ruimte voor bedrijvigheid, bereikbaarheid, verkeersveiligheid en klimaatadaptatie (aanpassing aan het klimaat).
Uw mening is belangrijk
Daarom hebben we een klankbordgroep samengesteld met mensen van de dorpsraden en enkele belangenverenigingen. Deze groep heeft al meerdere keren meegedacht over de plannen.
Ook inwoners konden hun ideeën delen tijdens inloopavonden. Daar kwamen veel reacties binnen, vooral over verkeer, leefbaarheid, woningbouw en het landschap. De belangrijkste punten uit deze gesprekken vindt u onderaan deze pagina.
Inzage en zienswijzen
Tot en met 19 november konden inwoners en belanghebbenden een zienswijze indienen. In totaal hebben we 139 reacties ontvangen.
Besluitvorming gemeenteraad
Op 16 december 2025 heeft het college van burgemeester en wethouders besloten de gebiedsvisie ter besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad. Op 9 januari wordt de gebiedsvisie en Nota van Beantwoording openbaar gemaakt via de website van de gemeenteraad. In de Nota van Beantwoording is op elke zienswijze antwoord gegeven. De gebiedsvisie en bijbehorende stukken worden naar verwachting geagendeerd voor de gemeenteraad van februari 2026.
Planning
| Wanneer | Wat |
|---|---|
| 1e kwartaal 2026 | Vaststellen Gebiedsvisie door gemeenteraad |
Achtergrond
De kernen Warmenhuizen, Tuitjenhorn en Waarland hebben ieder een eigen karakter. Tegelijk hebben ze allemaal te maken met vergelijkbare ruimtelijke onderwerpen die er leven, zoals bijvoorbeeld de behoefte aan meer woningen, meer ruimte voor bedrijvigheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Maar ook de uitbreiding in de agrarische sector en klimaatadaptatie. Met deze gebiedsvisie bouwen we verder op de Omgevingsvisie Schagen. We kijken goed naar de vraagstukken die spelen en vergelijken de voor- en nadelen van verschillende opties. Op die manier zorgen we ervoor dat we een goede keuze maken die niet alleen goed is voor nu, maar ook voor de toekomst van onze kernen. De visie wordt ook gebruikt om (grotere) bouwplannen van initiatiefnemers (mensen met een idee) aan te controleren.
Voor vragen
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Bel dan naar het algemene nummer (0224) 210 400 of vul het contactformulier in.
Aandachtspunten
Hieronder vindt u de tien meest genoemde aandachtspunten.
10 aandachtspunten
-
Het bouwen van seniorenwoningen vinden wij inderdaad belangrijk, zeker ook vanwege de doorstroming (ook wel de verhuisketen). Dit wordt daarom meegenomen in de gebiedsvisie.
-
Naast het op gang brengen van doorstroming op de huizenmarkt is het bouwen van jongerenwoningen een belangrijk onderdeel van de gebiedsvisie, voor alle drie de zuidelijke kernen. We zullen in het overleg met projectontwikkelaars proberen zoveel mogelijk invloed uit te oefenen op het te bouwen woningbouwprogramma.
-
De Volleringweg is een verbindingsweg en heeft daarom vrij liggende fietspaden om te zorgen dat fietsen zo veilig mogelijk is. Deze weg is geschikt voor vrachtverkeer, de Kerkstraat niet. We gaan onderzoeken of het zware vrachtverkeer zoveel mogelijk van de Kerkstraat weggehouden kan worden. We zullen ook aandacht besteden aan de verkeersveiligheid en het oversteken van de Volleringweg. Vooral op de kwetsbare plekken: kruising Kerkstraat, bij het IKC Sint Jan en bij de Hogebrug.
-
Het bouwen van een nieuw Kindcentrum wordt in de visie benoemd als sleutelproject en is één van de belangrijke speerpunten in het Integraal Huisvestingsplan, wat in september 2025 wordt vastgesteld in overleg met de schoolbesturen. Voordat gebouwd kan worden moet eerst een geschikte locatie bepaald worden. In de gebiedsvisie zullen verschillende locaties benoemd worden. De keuze voor de beste locatie is onderdeel van het (sleutel)project.
-
Het centrum van Tuitjenhorn wordt in de visie benoemd als sleutelproject. In dit project zal geprobeerd worden om de bereikbaarheid van de supermarkt te verbeteren maar ook de inrichting van de Dorpsstraat. Ook wordt onderzocht of de sportvelden verplaatst kunnen worden zodat daar ruimte ontstaat voor woningen en parkeren.
-
Woningbouw op het bedrijventerrein Oudevaart zien wij als niet wenselijk. Bedrijventerreinen zijn er niet veel en het is lastig om goedkeuring van de provincie krijgen voor het creëren van nieuwe bedrijventerreinen op een andere plek. Bovendien zorgt woningbouw dat omliggende bedrijven te maken kunnen krijgen met beperkingen vanwege milieuregel).
-
Handhaving op overtreding van de snelheidslimiet is een bevoegdheid van de politie. Meldingen op overtredingen worden besproken in het reguliere overleg met de politie. Op dit moment zijn verschillende maatregelen in onderzoek om de leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren, onder andere de Diepsmeeraansluiting op de N504, de verlenging van Noorderlicht en een gedeeltelijke afsluiting voor doorgaand gemotoriseerd verkeer op de Kalverdijk. Uiteraard is verkeersveiligheid ook een verantwoordelijkheid van verkeersdeelnemers zelf.
-
Rond alle drie de zuidelijke kernen hechten we waarde aan het dorpse karakter en het open landschap. In de visie nemen we op dat we het open landschap rondom Waarland willen behouden. Daarnaast nemen we op dat het landschap langs de Westfriese Omringdijk open moet blijven. Ook is het landschap ten noorden van Tuitjenhorn aangemerkt als een te behouden groen en open gebied.
-
Uit het woningmarkt onderzoek is gebleken dat er minder vraag is naar luxe woningen dan naar betaalbare woningen. In de visie nemen we op dat we vooral voor ouderen en jongeren willen bouwen. Door het bouwen van geschikte woningen voor senioren is de verwachting dat bestaande gezinswoningen weer vrijkomen. Ook zien we dat in de bestaande woningvoorraad voldoende luxe woningen aanwezig zijn.
-
Ondanks de verwachte (lichte) groei van het aantal inwoners, blijkt uit onderzoek dat er toch onvoldoende ruimte is voor een extra supermarkt. Wanneer er een tweede supermarkt bij zou komen, gaat dit ten koste van de bestaande twee supermarkten (Vomar en Albert Heijn) die er al zijn. Een nieuwe (budget) supermarkt wordt daarom niet opgenomen als voorstel in de gebiedsvisie.