Verslag klankbordgroep 25-04-2022
Op 25 april kwam de klankbordgroep online bij elkaar voor de vierde bijeenkomst. We hebben het verslag van de vorige keer besproken. De klankbordgroep gaf aan dat een meneer had gezegd dat het niet verstandig is het grondwaterpeil te verlagen. Hij wist zich te herinneren dat dit in 1985 ook is geprobeerd en dat bij stenen huisjes toen de vloeren zijn gaan scheuren.
Er wordt aangegeven dat het verlaagde gemeentegroen water opneemt bij piekbuien en overloopt in een slokop. Uit bodemonderzoek blijkt dat jaarrond infiltratie van overtollige regenwater weinig kans van slagen heeft op het park. We hebben nog onvoldoende zicht op het grondwaterpeil in de zomermaanden; deze onderzoeken lopen nog. Droogte kan werkelijk een bedreiging vormen in de toekomst. Beperken van verharding en de aanleg van meer (verlaagd) gemeentegroen zal de bergende capaciteit van deze locatie vergroten.
Ook is aangegeven dat de opmerkingen van de klankbordgroep op de bewonersbrieven voor zover van toepassing zijn verwerkt. De eerste bewoners hebben nu de brief ontvangen. Er wordt ook gesproken over parkeren. Dit gebeurt regelmatig op openbaar terrein. Leden uit de klankbordgroep geven aan dat het belangrijk is dat de hoeveelheid parkeerplaatsen wordt behouden. Er wordt aangegeven dat de gemeente op dit moment kijkt naar een goede oplossing voor het parkeren op eigen en openbaar terrein.
Op 7 april hebben een aantal leden van de klankbordgroep samen met het projectteam en de ontwerper een ronde gelopen over het park. Hier zijn 3 situaties bekeken. Hierbij viel op dat sommige woningen beduidend hoger liggen dat andere woningen. Ook was te zien dat er geparkeerd wordt op gemeentegroen en dat huizen soms dichtbij/op de erfgrens zijn gebouwd. Tijdens de ronde werd uitgelegd dat het ontwerp per zijstraat een aparte inrichting zal krijgen. Ten slotte was tijdens de rond illegale dumping van dakbedekking op de composthoop zichtbaar.
Over de projectvoortgang wordt aangegeven dat er overleg is geweest met HHNK over het grondwaterpeil. Door het plaatsen van peilbuizen is er nu beter inzicht in het gedrag van het grondwater. Ook wordt er verteld dat een leverancier van laadpalen heeft aangegeven dat zij bereid zijn 1 gratis laadpaal te plaatsen voor openbaar gebruik. De gemeente zal een tweede paal plaatsen voor openbaar gebruik. Hiermee worden beide hoofdassen voorzien van een publieke laadpaal tijdens het project. Ook wordt er kort gesproken over afkoppelen. Sommige bewoners ervaren hoge grondwaterstand in de tuinen. Het “afkoppelen” van het regenwater van de daken kan helpen om de tuinen droger te krijgen. Afkoppelen is de term die gebruikt wordt wanneer wij het regenwater van de daken scheiden van het vuilwaterriool. Op dit moment zijn veel woningen of niet aangesloten voor het afvoeren van regenwater van de daken of wordt dit water afgevoerd via het gemengde (vuilwater) rioolstelsel. De huidige hemelwaterafvoer (HWA) bedient nu met name de wegen. De meeste huizen zijn daar nu niet op aangesloten. In de nieuwe situatie mag het regenwater van de daken afgevoerd worden via de HWA. De gemeente legt de huisaansluiting HWA aan tot de eigendomsgrens, men kan, indien gewenst, zelf de aansluiting vanaf de eigendomsgrens tot de eigen regenpijp realiseren op eigen kosten.
De bewonersbrieven worden per bulk verstuurd. De reactieformulieren zijn een essentieel onderdeel van hoe de inrichting eruit komt te zien: we moeten eerst van eigenaren vernemen of zij bereid zijn deze grondstroken vrij te maken. Verder wordt aangegeven dat de voorbereidende werkzaamheden nog in uitvoering zijn: de onderzoeken naar water gaan door.
Ook wordt er gekeken naar het schetsontwerp. De ontwerper geeft aan het park meer identiteit te willen geven. Afhankelijk van kabels en leidingen (die niet onder verharding mogen liggen) wordt een slinger in de weg getekend om ook het verkeer te vertragen. De tuinen zijn opener in de visie van de ontwerper. De klankbordgroep wordt gevraagd hoe zij hierover denken. Zij geven aan dat sommige bewoners behoefte hebben aan privacy.
De projectleider geeft aan dat het ontwerpteam er naar streeft om hagen die op of kort over de eigendomsgrens groeit te behouden. We behouden de hagen waar dat kan. Daarover gaan we in gesprek met de bewoners. Mogelijk kan er nieuwe beplanting aangeboden worden, wanneer de bestaande beplanting niet behouden kan worden. Mogelijk kan dat vanuit provinciale subsidieregeling bekostigd worden. De klankbordgroep geeft aan dat er elzenhaantjes (kevers) in het park zijn aangetroffen. De gemeente geeft aan dat in het kader van biodiversiteit tegenwoordig verschillende hagen worden geplant.
Er wordt door de klankbordgroep opgemerkt dat er steeds meer campers op het park overnachten. Hierdoor ontstaan soms onveilige situaties. Deze nemen wanneer ze openbaar en recht parkeren, 2 parkeerplekken in. Besproken wordt of het misschien goed is speciale camperplaatsen te creëren. De groep vraagt zich af of het wel verstandig is de indeling van het park te veranderen ten gunste van campers. Campers kunnen ook bij het strand worden geparkeerd. Dit wordt een onderwerp voor het parkbestuur.
Ook wordt er gesproken over het verkeer. De snelheid blijft 30km per uur. Het ontwerpteam stelt voor eenrichtingsverkeer toe te passen. Dit biedt ruimte voor smallere hoofdassen, waterberging in de berm en wellicht ruimte voor nieuwe parkeerplaatsen. De klankbordgroep geeft aan in eerste instantie geen voorstander hiervan te zijn. Smallere wegen is niet goed voor het vele bouwverkeer, wat er is vanwege de vele oude woningen. Tweerichtingsverkeer wordt ook als meer snelheidsremmend ervaren. Door de smalle wegen nu, dwing je elkaar te stoppen. Aangegeven wordt dat er echter niet uitgeweken moet worden in het gemeentegroen. Een vrachtwagen is net zo breed als de hulpdiensten, die hebben voldoende aan 3.50 meter.