Stem uitbrengen

Algemeen

Op deze pagina vindt u meer informatie over hoe u kunt stemmen tijdens de Tweede Kamerverkiezingen, die gehouden worden op woensdag 29 oktober.

Wanneer ontvang ik de stempas?

De stempas heeft u uiterlijk 15 oktober 2025 ontvangen op het adres waar u op 15 september 2025 stond ingeschreven bij de gemeente. Heeft u ná 15 oktober 2025 nog geen stempas ontvangen? Vraag dan een vervangende stempas aan. 

Van welke gemeente ontvang ik mijn stempas?

U mag stemmen in de gemeente waar u staat ingeschreven op 15 september 2025. De stempas krijgt u op dit adres toegestuurd. Bent u verhuisd na 15 september 2025, dan ontvangt u de stempas op uw oude adres en moet u in deze gemeente stemmen.

De stempas is uw toegangsbewijs tot de verkiezingen. De stempas is zowel een ‘bewijs van uitnodiging’ als het exclusieve bewijs van uw kiesgerechtigheid. Het bezit van deze pas vormt voor het stembureau het bewijs dat u uw stem nog niet bij een ander stembureau heeft uitgebracht.

Wanneer mag ik stemmen?

Voor de Tweede Kamerverkiezing kunt u stemmen wanneer u: 

  • De Nederlandse nationaliteit heeft;
  • 18 jaar of ouder bent;
  • niet uitgesloten bent van het kiesrecht.

Kan iemand anders voor mij stemmen?

U kunt via uw stempas of via een machtigingsformulier uw stem door een ander uit laten brengen. U mag zelf kiezen wie u machtigt. Degene die u machtigt (de gemachtigde) moet wel kiesgerechtigd zijn voor dezelfde verkiezing. De gemachtigde mag uw stem alleen gelijktijdig met zijn of haar eigen stem uitbrengen. De gemachtigde mag voor maximaal 2 personen een volmacht stem uitbrengen.

Onderhandse volmacht

U kunt iemand alleen via een onderhandse volmacht machtigen als de gemachtigde in dezelfde gemeente woont. De gemachtigde moet ook stemgerechtigd zijn voor dezelfde verkiezing. U vult hiervoor de achterkant van uw stempas in. Doe dit samen met de persoon die u wilt machtigen. Dan weet u zeker dat u de door u gewenste persoon machtigt. U moet deze persoon naast de stempas ook een kopie van uw identiteitsbewijs meegeven. De kopie moet de gemachtigde, naast het eigen identiteitsbewijs, laten zien aan het stembureau. De volmacht stem kan de gemachtigde alleen tegelijk met zijn of haar eigen stem uitbrengen. 

Schriftelijke volmacht 

Met een schriftelijke volmacht kunt u iemand uit dezelfde gemeente of een andere gemeente machtigen om voor u te stemmen. Om een schriftelijke volmacht te kunnen verlenen, vraagt u deze aan bij de gemeente waar u op 15 september 2025 stond ingeschreven. Een eenmaal verleende schriftelijke volmacht kan niet worden ingetrokken. Om voor u te stemmen, neemt de gemachtigde alleen het volmachtbewijs mee naar het stembureau; een kopie van uw identiteitsbewijs is niet nodig. De gemachtigde kan de volmachtstem (uw stem) alleen tegelijk met zijn of haar eigen stem uitbrengen. 

Stond u per 15 september 2025 in de gemeente Schagen ingeschreven? U kunt dan bij ons via een digitale aanvraag een schriftelijke volmacht aanvragen vanaf 21 september. Bij een schriftelijke volmacht moet ook de gemachtigde tijdens de aanvraag inloggen met DigiD. 

Het aanvragen van een schriftelijke volmacht kan ook door onderstaand formulier in te vullen. U en de gemachtigde moeten het formulier ondertekenen. De gemachtigde ontvangt een volmachtbewijs waarmee hij of zij voor u kan stemmen. Het ingevulde aanvraagformulier moet uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025 vóór 17.00 uur door de gemeente zijn ontvangen.  Voeg een kopie van uw identiteitsbewijs en van de gemachtigde toe. U kunt het ingevulde formulier en de kopieën van de identiteitsbewijzen naar ons opsturen: Gemeente Schagen, t.a.v. Frontoffice, Postbus 8, 1740 AA in Schagen.

Of u kunt vanaf 21 september een afspraak maken om het op het gemeentehuis in te leveren. Lukt het niet met printen? Wilt u het formulier op het gemeentehuis invullen? Dan moet ook de gemachtigde mee naar de afspraak. Neem uw identiteitsbewijzen mee. Maak hiervoor een afspraak. 

Let op: Wilt u er zeker van zijn dat de gemachtigde het volmachtbewijs op tijd ontvangt dan adviseren wij u om eerder dan 24 oktober dit aan te vragen.

Kan ik in een andere gemeente stemmen?

Met een kiezerspas is het mogelijk om te stemmen in een andere gemeente. De kiezerspas vraagt u aan bij de gemeente waar u op 15 september 2025 stond ingeschreven. Het aanvragen van de kiezerspas kan vanaf 21 september 2025 schriftelijk, mondeling op afspraak en digitaal via onze website. De aanvraag voor de digitale en schriftelijke aanvraag moet uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025 vóór 17:00 uur door de gemeente zijn ontvangen. U kunt schriftelijke verzoeken naar ons opsturen: Gemeente Schagen, t.a.v. Frontoffice, Postbus 8, 1740 AA in Schagen. Mondeling kan een kiezerpas worden aangevraagd tot en met dinsdag 28 oktober 2025 tot 12:00 uur. 

Let op: Wilt u er zeker van zijn dat u de kiezerspas op tijd ontvangt dan adviseren wij u om een afspraak te maken aan de balie. 

Stemmen vanuit het buitenland

Bent u op 29 oktober 2025 in het buitenland en staat u ingeschreven in Schagen. Dan kunt u een andere kiezer machtigen om voor u te gaan stemmen. 

Een andere kiezer machtigen. Dit kan op 2 manieren:

  • Iemand machtigen om voor u te stemmen via de stempas (onderhandse volmacht).
  • Iemand machtigen om voor u te stemmen via een machtigingsformulier (schriftelijke volmacht).

De andere mogelijkheid die u heeft, is om zelf te stemmen per brief. U moet een buitenlands postadres hebben. U doet een aanvraag bij de gemeente Den Haag. U moet ervoor zorgen dat de volledige aanvraag, ondertekend en met kopie van het geldige Nederlandse identiteitsdocument, uiterlijk 1 oktober 2025 door de gemeente Den Haag ontvangen is. 

Stempas kwijt, beschadigd of niet ontvangen? (Vervangende stempas)

Bent u uw stempas kwijt? Is deze beschadigd? Of heeft u geen stempas ontvangen? Dan kunt u vanaf 15 oktober 2025 een vervangende stempas aanvragen bij de gemeente waar u op 15 september 2025 stond ingeschreven.

Wilt u een vervangende stempas digitaal aanvragen? Houd er dan rekening mee dat de aanvraag uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025 vóór 17.00 uur door ons moet zijn ontvangen. Wilt u er zeker van zijn dat u de vervangende stempas op tijd ontvangt dan adviseren wij u om een afspraak te maken aan de balie.

Vraagt u de stempas liever mondeling aan? Dan kunt u vanaf 15 oktober een afspraak maken om op het gemeentehuis aan de Laan 19 in Schagen een vervangende stempas aan te vragen. Neem uw identiteitsbewijs mee en, bij beschadiging, uw oude stempas. Mondeling kan een vervangende stempas worden aangevraagd tot en met dinsdag 28 oktober 2025 tot 12.00 uur.

Heeft u een aanvraag gedaan van een vervangende stempas? Dan is uw oude stempas niet meer geldig. Deze kunt u niet meer gebruiken bij het stemmen.

Wat moet ik meenemen om te stemmen?

U neemt mee:

  • uw stempas;
  • een geldig identiteitsbewijs.

Bij de verkiezingen kunt u zich identificeren met:

  • een Nederlands paspoort, rijbewijs of identiteitskaart.
  • Een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart uit een EU land, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein.
  • Een paspoort of identiteitskaart uitgegeven door Zwitserland.
  • Een geldige verblijfsvergunning.

Is uw identiteitsbewijs verlopen? Dan mag dit maximaal 5 jaar zijn. Uw identiteitsbewijs moet daarom geldig zijn tot 29 oktober 2020.

Identificeren bij de verkiezingen

U moet zich identificeren om te voorkomen dat iemand anders met uw stempas kan gaan stemmen zonder dat u daarvoor toestemming heeft gegeven. Om die reden is het verplicht om niet alleen uw stempas mee te nemen als u gaat stemmen, maar ook uw identiteitsbewijs.

Ik ben mijn identiteitsdocument kwijt

Is uw document gestolen of kwijt. Dan kunt u zich identificeren met een kopie van het proces-verbaal van de politie of gemeente. Neem ook een document mee waarop uw naam en foto staan, zoals een persoonlijke ov-chipkaart of een collegekaart.

Mijn identiteitsbewijs is langer dan 5 jaar verlopen

U kunt dan aan iemand een schriftelijke volmacht geven om namens u te stemmen. 

Mijn identiteitsbewijs is beschadigd

Heeft uw identiteitsbewijs alleen ezelsoren? Dan is er officieel nog geen sprake van beschadiging. U kunt dan gewoon met dit identiteitsbewijs stemmen.

Er is wel sprake van beschadiging als er een scheur of een breuk zit in de pagina waar uw gegevens op staan. U heeft dan 3 mogelijkheden:

  1. U neemt een ander geldig identiteitsbewijs mee.
  2. U vraagt een nieuw identiteitsbewijs aan. De aanvraag van een nieuw identiteitsbewijs duurt 5 werkdagen. Een spoedaanvraag is ook mogelijk. Daarvoor betaalt u het spoedtarief. Is uw nieuwe identiteitsdocument niet op tijd klaar voor de verkiezingen? Dan kunt u bij de aanvraag een speciale verklaring meekrijgen. U moet zelf aangeven dat u dat wilt. De verklaring neemt u mee als u gaat stemmen, samen met een pasje waar uw foto, naam en geboortedatum op staan. Bijvoorbeeld een persoonlijke ov-chipkaart of een collegekaart.
  3. U vraagt een schriftelijke volmacht aan. Met een schriftelijke volmacht kan iemand anders voor u stemmen, zonder dat uw identiteitsbewijs nodig is. Let op: u kunt in dit geval geen onderhandse volmacht afgeven. Bij een onderhandse volmacht heeft u namelijk wel een identiteitsbewijs nodig, omdat u hierbij de achterkant van uw stempas invult. Deze zijn alleen geldig in combinatie met een identiteitsbewijs.

Ik heb geen identiteitsbewijs

U kunt dan aan iemand een schriftelijke volmacht geven om namens u te stemmen. 

Ik woon in het buitenland

Woont u in het buitenland waaronder Aruba, Curaçao en Sint Maarten? En staat u niet meer ingeschreven bij een Nederlandse gemeente of de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius of Saba? Dan moet u zich eerst registeren als kiezer. Bent u eenmaal geregistreerd dan krijgt u bij een verkiezing automatisch uw briefstembewijs toegestuurd.

Registratie is ook nodig als:

  • u in het buitenland woont maar zelf met een kiezerspas wilt stemmen in Nederland (waaronder Bonaire, Sint Eustatius of Saba);
  • als u iemand in Nederland wilt machtigen om voor u te stemmen.

Wanneer krijg ik de kandidatenlijst van de partijen

Uiterlijk op 24 oktober 2025 krijgt u een overzicht thuisgestuurd van de kandidatenlijst van de partijen die deelnemen aan de Tweede Kamer verkiezing. U kunt de kandidatenlijst vanaf die datum ook ophalen bij het gemeentehuis.