Digitaal Opkopers Loket

Algemeen

Verkoopt u als ondernemer tweedehands spullen? Dan moet u zich als handelaar aanmelden bij de gemeente in het Digitaal Opkopers Loket.

Digitaal Opkopers Register

Daarnaast moet u ook het Digitaal Opkopers Register (DOR) bijhouden. Zo weet u als ondernemer dat de tweedehands spullen die u inkoopt, niet zijn gestolen. Ook helpt u de politie, Openbaar Ministerie (OM) en de gemeente bij de aanpak van de verkoop in gestolen spullen.

U kunt bij het aanmelden direct aangeven dat u ook gebruik wilt maken van het Register.

Aanmelden bij het Digitaal Opkopers Loket

U kunt op Youtube een filmpje bekijken over het Digitaal Opkopers Register.

Waarom moet ik mij aanmelden?

Als gemeente doen we zoveel mogelijk om inbrekers, overvallers en straatrovers tegen te gaan. Als ondernemer wilt u erop kunnen vertrouwen dat de tweedehands spullen die u inkoopt, niet zijn gestolen. U bent verplicht om u als handelaar aan te melden bij de gemeente om heling tegen te gaan.

Daarnaast moet u een Digitaal Opkopers Register (DOR) bijhouden. Het DOR is gekoppeld aan een landelijk systeem waarin gestolen spullen worden geregistreerd. Hierin kunt u zelf ook controleren of aangeboden tweedehands goederen als gestolen geregistreerd staan. Kijk op de website van stop heling of download de app ‘stopheling’.

Het systeem geeft een melding wanneer een gestolen goed door een handelaar is aangemeld. Hierdoor kan dit goed en snel worden gevonden. Zo wordt heling op goede manier tegengegaan.

Wat is heling?

Heling is het gebruiken of verkopen van spullen waarvan u weet dat ze door een misdrijf zijn verkregen. Een dief kan dus geld verdienen door een gestolen product aan een heler te verkopen. Ga voor meer informatie over heling naar de website van de politie.