Grote stap naar toekomstbestendig onderwijs
Het college van burgemeester en wethouders heeft groen licht gegeven voor de uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) Onderwijs. Dit plan, dat op 13 november 2025 werd goedgekeurd door het gezamenlijk overleg tussen schoolbesturen en ons als gemeente, vormt een belangrijke mijlpaal in het realiseren van moderne, duurzame en kwalitatieve onderwijshuisvesting.
Met dit plan zetten we een grote stap richting een toekomst waarin elk kind in Schagen kan leren in een veilige, duurzame en inspirerende omgeving. Samen zorgen we voor onderwijs dat klaar is voor de uitdagingen van morgen.
Samen werken aan kwaliteit en duurzaamheid
Wij slaan samen met de onderwijsbesturen de handen ineen om scholen klaar te maken voor de toekomst. De eerder door de gemeenteraad vastgestelde uitgangspunten vormden een stevige basis voor het uitvoeringsplan. Het IHP rust op drie pijlers:
- Kwaliteit – Moderne en veilige leeromgevingen voor alle leerlingen.
- Duurzaamheid – Energiezuinige gebouwen die bijdragen aan een beter milieu.
- Toekomstbestendigheid – Flexibele ruimtes die inspelen op veranderende onderwijsbehoeften.
Van visie naar uitvoering
Het proces verliep zorgvuldig: eerst werd een visie op onderwijshuisvesting opgesteld, gevolgd door een uitgebreide analyse van alle onderwijsgebouwen in de gemeente. Voor de verschillende kernen zijn concrete plannen ontwikkeld en de kosten voor nieuwbouw en renovatie berekend.
Investeren in Schager jeugd
Met het IHP sluiten wij aan bij landelijke ontwikkelingen en maken wij een grote verbeterslag. We dragen samen met schoolbesturen verantwoordelijkheid: wij voor nieuwbouw en uitbreiding, de schoolbesturen voor onderhoud en exploitatie. In de aankomende vier jaar wordt in totaal € 26.547.000 geïnvesteerd in vier nieuwe scholen: ’t Zwanennest in Schagerbrug, St. Jan in Waarland, de Julianaschool en De Burgemeester de Wilde school in Muggenburg Zuid. De bouw van de eerste school start in 2026.
Samenwerking met bouwondernemingen
Scholen kunnen worden gebouwd in combinaties van bouwondernemingen, die meer dan eens bouwen voor ons. Daardoor wordt het risico gespreid en doen zij ervaring met elkaar op. Dit proces leidt tot betere gebouwen, omdat de betrokkenen met elkaar leren en voortdurend de kwaliteit kunnen verbeteren. Deze aanpak zorgt ervoor dat de uiteindelijke schoolgebouwen niet alleen voldoen aan de behoeften van de leerlingen en docenten, maar ook duurzaam en toekomstbestendig zijn.