Regels voor verhuur woning
Verordening
Met de huisvestingsverordening wordt het verboden om een sociale huur-, middeldure huur- en sociale nieuwbouw koopwoning in gebruik te geven en te nemen zonder het hebben van een huisvestingsvergunning. Er zijn in de verordening regels opgelegd aan verhuurders en verkopers van deze woningen voor het aanbieden van woonruimte, het aanleggen en bijhouden van een inschrijfsysteem voor woningzoekenden en het toewijzen van woningen aan woningzoekenden.
Aanbieden van huur- of koopwoningen
Er zijn verschillende manieren om uw huur- of sociale nieuwbouw koopwoning aan te bieden:
- adverteren op uw website of een ander openbaar platform zoals bijvoorbeeld funda.nl of pararius.nl, of
- directe bemiddeling, of
- loting.
Let op: het aanbieden van woningen via directe bemiddeling of loting is tot een bepaald maximum mogelijk. Wanneer dit maximum bereikt is, moet u uw woning aanbieden via uw website of een ander openbaar toegankelijk kanaal. Als het maximum bereikt is, wordt voor deze wijze van aanbieden geen huisvestingsvergunning meer afgegeven.
Als u een woning aanbiedt via uw website of ander openbaar platform, dan vermeld u daarop de volgende informatie:
- het adres en de huurprijs of kooprijs van de woonruimte;
- de mededeling dat de woonruimte niet voor bewoning in gebruik genomen mag worden als daarvoor geen huisvestingsvergunning is verleend;
- de toepasselijke volgorde- en voorrangsregels zoals bepaald in artikel 13 tot en met 17 van de huisvestingsverordening;
- de wijze waarop de woonruimte te huur of te koop wordt aangeboden als bedoeld in artikel 5 van de huisvestingsverordening;
- de voorwaarden als bedoeld in artikel 10 van de wet en artikel 4 van de huisvestingsverordening waaraan de woningzoekende moet voldoen om in aanmerking te komen voor de aangeboden woonruimte.
- Woningzoekenden kunnen zich bij u melden dat zij voor de door u aangeboden woonruimte in aanmerking willen komen.
Woningzoekenden kunnen zich bij u inschrijven voor een huur- of een koopwoning.
Aanleggen en bijhouden van een inschrijfsysteem
U heeft een inschrijfsysteem waar huishoudens zich bij u kunnen inschrijven als woningzoekende. Uw inschrijfsysteem voldoet aan de volgende voorwaarden:
- Op uw website of openbare kanaal waarop u uw woningen aanbiedt, geeft u aan hoe en waar woningzoekenden zich bij u kunnen inschrijven.
- Woningzoekenden kunnen zich bij u in- en uitschrijven. Woningzoekenden kunnen hun inschrijving en de in het inschrijfsysteem opgeslagen gegevens raadplegen.
- Woningzoekenden die zich in- of uitschrijven, ontvangen daarvan van u een bevestiging.
- uw inschrijfsysteem registreert de inschrijfduur die een ingeschreven woningzoekende opbouwt, al dan niet in de vorm van woonpunten.
- uw inschrijfsysteem registreert, indien van toepassing, de woonpunten van een ingeschreven woningzoekende.
De inschrijving en woonpunten van een woningzoekende vervallen in de volgende situaties:
- de woningzoekende verzoekt om beƫindiging van de inschrijving.
- de woningzoekende neemt een sociale huurwoning of middeldure huurwoning in gebruik.
- de woningzoekende overlijdt.
Toewijzen van uw woning aan een woningzoekende
U kunt nadat u de woning twee weken heeft aangeboden, de woning aan een woningzoeker toewijzen via de in de huisvestingsverordening bepaalde volgorde.
Woningzoekenden kunnen voorrang hebben omdat zij een urgentieverklaring of een huisvestingsindicatie hebben of dat zij kunnen aantonen dat zij economische en/of maatschappelijke binding hebben.
Bij het bepalen van de huurder of koper voor de door u aangeboden woning, past u de voorrangsregels uit de huisvestingvergunning toe.
U documenteert per aangeboden woonruimte in ieder geval:
- Via welk aanbodinstrument en gedurende welke periode het aanbod van de woonruimte bekend is gemaakt.
- Hoeveel woningzoekenden hun belangstelling voor de woonruimte kenbaar hebben gemaakt.
- Hoe de woningaanbieding heeft plaatsgevonden en hoe de volgorde van de woningzoekenden is bepaald.
- Wanneer en hoe de beoogde huurder of koper van de woonruimte is geselecteerd.
U bewaart deze documentatie tot uiterlijk 12 maanden na het onherroepelijk worden van de huisvestingsvergunning op zo een manier dat de gemeente deze informatie kan controleren dat de regels op de juiste wijze zijn toegepast.
Nadat de woningzoeker een woning toegewezen heeft gekregen, kan de woningzoeker de huisvestingsvergunning aanvragen.