Stempassen

Algemeen

U ontvangt uiterlijk 23 mei 2024 uw stempas van de gemeente waar u op 23 april 2024 staat ingeschreven. Heeft u op 23 mei 2024 geen stempas ontvangen? Neem dan contact op met de gemeente waar u op 23 april 2024 stond ingeschreven. Zijn wij dit? Neem dan contact met ons op door te bellen.

Wat moet ik meenemen om te stemmen

Om te stemmen neemt u mee:

  • uw stempas en
  • een geldig identiteitsbewijs.

Bij de verkiezingen moet u kunnen aantonen wie u bent met:

  • een Nederlands paspoort, rijbewijs of identiteitskaart.
  • Een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart uit een EU land, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein.
  • Een paspoort of identiteitskaart uitgegeven door Zwitserland.
  • Een geldige verblijfsvergunning.

Uw identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar niet meer geldig zijn. Dus uw identiteitsbewijs moet geldig zijn tot 7 juni 2019 of later.  

Wanneer ontvang ik de stempas

De stempassen ontvangt u uiterlijk 23 mei 2024 op het adres waar u op 23 april 2024 stond ingeschreven bij de gemeente. Heeft u ná 23 mei 2024 nog geen stempas ontvangen? Vraag dan een vervangende stempas aan.

Van welke gemeente ontvang ik mijn stempas

U mag stemmen in de gemeente waar u staat ingeschreven op 23 april 2024. De stempas krijgt u op dit adres toegestuurd. Bent u verhuisd na 23 april 2024? Dan ontvangt u de stempas op uw oude adres en moet u in deze gemeente stemmen.

De stempas is uw toegangsbewijs tot de verkiezingen. De stempas is zowel een ‘bewijs van uitnodiging’ als het enige bewijs van uw kiesgerechtigheid. Het bezit van deze pas vormt voor het stembureau het bewijs dat u uw stem nog niet bij een ander stembureau heeft uitgebracht.

Stempas kwijt, beschadigd of niet ontvangen? (Vervangende stempas)

Bent u uw stempas kwijt? Is deze beschadigd? Of heeft u geen stempas ontvangen? Dan kunt u vanaf 23 mei 2024 een vervangende stempas aanvragen bij de gemeente waar u op 23 april 2024 stond ingeschreven.

Wilt u een vervangende stempas digitaal aanvragen? Houd er dan rekening mee dat de aanvraag uiterlijk maandag 3 juni 2024 door ons moet zijn ontvangen.

Vraagt u de stempas liever mondeling aan? Dan kunt u vanaf 23 mei 2024 een afspraak maken om in het gemeentehuis aan de Laan 19 in Schagen een vervangende stempas aan te vragen. Neem uw identiteitsbewijs mee en uw oude stempas als u die nog heeft. Mondeling kan een vervangende stempas worden aangevraagd tot en met woensdag 5 juni 20204 tot 12.00 uur.

Heeft u een aanvraag gedaan van een vervangende stempas? Dan is uw oude stempas niet meer geldig. Deze kunt u niet meer gebruiken bij het stemmen.

Identificeren bij de verkiezingen

U moet bewijzen wie u bent om te voorkomen dat iemand anders met uw stempas kan gaan stemmen zonder dat u daarvoor toestemming heeft gegeven. Om die reden is het verplicht om uw stempas en uw identiteitsbewijs mee te nemen als u gaat stemmen.

Ik ben mijn identiteitsdocument kwijt

Is uw document gestolen of kwijt. Doe dan aangifte bij de politie of gemeente. Van hen krijgt u een proces-verbaal. Met dit proces-verbaal kunt u aantonen wie u bent. Neem daarnaast ook een document mee waarop uw naam en foto staan. Dit kan bijvoorbeeld een persoonlijke OV-chipkaart of een collegekaart zijn.

Mijn identiteitsbewijs is langer dan 5 jaar verlopen

U kunt dan zelf niet meer stemmen. U kunt wel iemand anders voor u laten stemmen. Hiervoor moet u dan aan die persoon een schriftelijke volmacht geven. 

Mijn identiteitsbewijs is beschadigd

Heeft uw identiteitsbewijs alleen ezelsoren? Dan is er officieel nog geen sprake van beschadiging. U kunt dan gewoon met dit identiteitsbewijs stemmen.

Er is wel sprake van beschadiging als er een scheur of een breuk zit in de pagina waar uw gegevens op staan. U heeft dan 3 mogelijkheden:

  1. U neemt een ander geldig identiteitsbewijs mee.
  2. U vraagt een nieuw identiteitsbewijs aan. De aanvraag van een nieuw identiteitsbewijs duurt 10 werkdagen. Een spoedaanvraag is ook mogelijk. Daarvoor betaalt u het spoedtarief. Is uw nieuwe identiteitsdocument niet op tijd klaar voor de verkiezingen? Dan kunt u bij de aanvraag een speciale verklaring meekrijgen. U moet zelf aangeven als u dat wilt. De verklaring neemt u mee als u gaat stemmen. Neem daarnaast ook een document mee waarop uw naam en foto staan. Dit kan bijvoorbeeld een persoonlijke OV-chipkaart of een collegekaart zijn
  3. U vraagt een schriftelijke volmacht aan. Met een schriftelijke volmacht kan iemand anders voor u stemmen. Let op: u kunt in dit geval geen onderhandse volmacht afgeven. Bij een onderhandse volmacht heeft u namelijk wel een identiteitsbewijs nodig, omdat u hierbij de achterkant van uw stempas invult. Deze zijn alleen geldig in combinatie met een identiteitsbewijs. 

Ik heb geen identiteitsbewijs

U kunt dan aan iemand een schriftelijke volmacht geven om namens u te stemmen. 

Ik woon in het buitenland

Woont u in het buitenland waaronder Aruba, Curaçao en Sint Maarten? En staat u niet meer ingeschreven bij een Nederlandse gemeente of de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius of Saba? Dan moet u zich eerst registeren als kiezer bij de gemeente Den Haag. Bent u eenmaal geregistreerd dan krijgt u bij een verkiezing automatisch uw briefstembewijs toegestuurd.

Registratie is ook nodig als:

  • u in het buitenland woont maar zelf met een kiezerspas wilt stemmen in Nederland (waaronder Bonaire, Sint Eustatius of Saba);
  • als u iemand in Nederland wilt machtigen om voor u te stemmen.

Wanneer krijg ik de kandidatenlijst van de partijen

Uiterlijk op 31 mei 2024 krijgt u een overzicht thuisgestuurd van de kandidatenlijst van de partijen die deelnemen aan de verkiezing van het Europees Parlement. De kandidatenlijst kunt u vanaf die datum ook ophalen bij het gemeentehuis.