Verslag 5e participatiebijeenkomst Stroet

Datum: 15 mei 2023                       
Tijd: 19.30-21.00 uur
Locatie: De Regenboog in Stroet

Opening en welkom

Projectleider opent de bijeenkomst en heet iedereen van harte welkom bij de 5e bijeenkomst. Er zijn geen mededelingen.

Verslag van 30 januari en de actielijst

Projectleider vraagt naar opmerkingen op het verslag van 30 januari.

Blz.2: “Een lid vraagt om, in de uitwerkingsfase, de lichtmast bij de versmalling te plaatsen. Op die manier heeft zij beter zicht bij het uitrijden”. Zij geeft aan dat de lichtmast kan blijven staan. De versmalling is van positie gewijzigd waardoor de lichtmast nu niet in de weg staat. Het verslag van 30 januari wordt vastgesteld.

Actielijst

Punt 4: gesprek met het bedrijf over parkeerplaatsen heeft op 13 april plaatsgevonden. Het realiseren van extra parkeerplaatsen op het terrein van het bedrijf gaat niet door. Zij willen op het stuk grond in de toekomst (goedkope) woningen bouwen voor o.a. familie. De ontsluiting via de Groenhartweg is op dit moment niet actueel.

Punt 12: gehandicaptenparkeerplaats opnemen in ontwerp: dit is gebeurd.

Punt 13: checken ontsluiting het wieltje: het water is eigendom van en wordt beheerd door het Hoogheemraadschap, hierbij zijn zij verantwoordelijk voor de kwantiteit en afvoer van het water.

Vragen/opmerkingen n.a.v. de bewonersavond op 17 april

Men vraagt naar de extra aangebrachte versmallingen. Projectleider geeft aan dat dit intern besproken is met de beleidsmedewerkerverkeer, hierbij is de wens geuit extra snelheidsremmende/faciliterende 30 km  maatregelen te ontwerpen. Men vertelt dat zij veel opmerkingen over de kruising met de Terpweg heeft gehoord. De voorrangssituatie op deze kruising verandert. Het wordt een gelijkwaardige kruising, waarbij verkeer van rechts voorrang krijgt. Het kruispunt schuift iets op naar het noorden zodat er beter zicht ontstaat. Het kruispunt inclusief de pleinzone wordt ingericht met elementenverharding (klinkers) met inleidende verhogingen met taludmarkering. Als de nieuwe situatie gereed is, worden er borden geplaatst met “let op, situatie is veranderd”.

Er komt de vraag om de oostvleugel eerder te laten beginnen en langer te maken in klinkers. Dit passen we aan in het ontwerp. Men geeft aan dat er toch veel plekken met klinkers zijn > bij Dirkshorn, het kruispunt en het plein en in de schoolzone.

Er wordt gevraagd of er een evenementenaansluiting kan komen? Dit vraagstuk wordt nader bekeken bij de uitwerking. Men vraagt naar “oneigenlijk grondgebruik”. Projectleider geeft aan dat mensen zich vaak niet bewust zijn van het feit dat zij gemeentegrond gebruiken. Hij zoekt dit uit.  [actie 14]

Overzicht van reacties bewonersavond op 17 april

Het overzicht wordt gedeeld en besproken met de klankbordgroep.

  • Vooropname doen: voor aanvang van het werk wordt er bij alle woningen een vooropname gedaan, zowel inpandig als uitpandig. Voor de inpandige opname moeten de bewoners toestemming geven. Een vooropname is ook belangrijk omdat er bemaling zal worden toegepast.
  • Opstelplaats rolcontainers: realiseren bij de langsparkeerplaatsen bij het Centrum. Verzoek om een bord te plaatsen wanneer er niet geparkeerd mag worden tijdens ophaaldagen.
  • Laadpalen: verzoek om deze op te nemen in het ontwerp. Projectleider merkt op dat deze laadpalen niet door de gemeente worden geplaatst maar door een bedrijf. De voorkeur gaat uit om de laadpalen te plaatsen bij het Centrum en op het plein.
  • De haag verplaatsen tussen het voetpad en de rijbaan: wat vindt de groep hiervan? Men is positief maar voorziet wel het ontstaan van “olifantenpaadjes” om naar de overkant te komen.
  • Schoolzone: bij de oversteek schoolzone gaan we iets met de bestrating doen, dit in overleg met de school. De signaalpalen worden vervangen door iets anders. De tekst schoolzone brengen we aan bij de markering. We maken een aantal voorstellen voor de schoolzone die we intern checken op draagvlak. Daarna mag de school kiezen welk voorstel het gaat worden. [actie 15]

Rondvraag

Naar aanleiding van het verslag van 30 januari komt de vraag naar de bloembakken aan de lantaarnpalen. Hij geeft aan dat hij gaat informeren of deze uit het potje via de Dorpsraad betaald kunnen worden.  [actie 16]

De groep vraagt of er nog een volgend overleg komt. Projectleider geeft aan dat het altijd mogelijk is om een overleg te plannen maar dat er nu geen datum vastgezet wordt.

Vervolg

Projectleider geeft aan dat het definitieve ontwerp besproken wordt met de wethouder. Daarna volgt er in het najaar een aanbesteding. In het 2e kwartaal van 2024 zal de aannemer aan de gang gaan, afhankelijk van de werkzaamheden van de nutsbedrijven.

Zodra bekend is wanneer de aannemer gaat uitvoeren, ontvangen alle bewoners hierover een brief. Zodra het definitieve ontwerp gereed is, plaatsen we dat op de website. We sturen hiervoor een link t.b.v. de website “Stroet is goed”.

Sluiting

Projectleider dankt iedereen voor de positieve bijdragen tijdens alle klankbordgroep bijeenkomsten. De klankbordgroep heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het ontwerp, dank daarvoor!

Actielijst
Datum Nummer Actie
15-05-2023 14 Uitzoeken oneigenlijk gebruik gemeentegrond
15-05-2023 15 Voorstellen inrichting schoolzone maken i.o.m. de school
15-05-2023 16 Informeren of bloembakken betaald kunnen worden via dorpsraad
15-05-2023 17 Definitief ontwerp op website plaatsen en link sturen