Verslag eerste participatiebijeenkomst Stroet

Datum: 5 september 2022
Tijd: 19.00-20:30 uur
Locatie: ’t Centrum in Stroet

Opening en welkom

De projectleider opent de bijeenkomst en heet iedereen van harte welkom. Hij geeft aan dat er een klankbordgroep is samengesteld waarbij de leden verdeeld zijn over het lint van Stroet. Zowel bewoners als ondernemers nemen deel aan deze groep. Daarbij geeft hij aan dat wanneer een lid tussentijds de klankbordgroep verlaat, uit de overige aanmelders degene wordt gekozen die het dichtst bij het vertrekkende lid woont.

Presentatie

We laten nogmaals de presentatie van de informatieavond op 20 juni zien.

Naar aanleiding hiervan vraagt men of er, in het kader van optische snelheidsverlaging, ook klinkers gebruikt kunnen worden. De projectleider geeft aan dat het uitgangspunt is om de weg in asfalt uit te voeren. Er wordt vervolgens gevraagd of Streetprint een optie is. Streetprint is erg kostbaar en de ervaring leert dat het geluid geeft en op den duur vervaagt, dus dat valt af.

De landschapsarchitect vult aan dat er een strookje klinkers langs de weg aangebracht kan worden.

  • Er staan 3 nieuwe huizen die zijn aangesloten op een septic tank, is het mogelijk om het rioolplan door te trekken? De projectleider zegt dat de projectgrenzen bepaald zijn en dat hij dit intern gaat bespreken. [actie 1]
    Dit zit in ieder geval niet in het projectbudget. We geven aan dat alle percelen met een woonbestemming een hemelwater- en een vuilwateraansluiting krijgen.
  • Strook oneigenlijk gebruik. De groep vraagt of deze strook teruggaat naar de gemeente? We geven aan dat we duidelijkheid hierover gaan regelen > het stuk gaat of terug naar de gemeente of het wordt adoptiegroen.
  • We bekijken de resultaten van de verschillende verkeersmetingen (tijdens en na corona).

Uitdagingen

We moeten rekening houden met verschillende belangen, de weg bevindt zich niet in een ‘normale’ woonwijk, we hebben te maken met:

  • agrarisch verkeer
  • doorstroomfunctie
  • woon- werkverkeer (vrachtverkeer)
  • schoolverkeer
  • zorgnorm voor nood- en hulpdiensten

Daarnaast hebben we te maken met:

  • Overhangend groen;
  • Oneigenlijk grondgebruik;
  • Klimaatveranderingen;
  • Periode aandachtspunten inbrengen;
  • Planning werkzaamheden vervangen waterleiding, laag- en middenspanning en gasleiding.

Planning 2022-2023

  • Verkeersmetingen zijn uitgevoerd maart/april 2021 en juni 2022
  • Start participatie met klankbordgroep sept 2022
  • Streven definitief ontwerp kwartaal 4 2022

Inbreng

We vragen de groep om de 3 belangrijkste vragen die er nu leven op geeltjes te schrijven. Dit leverde de onderstaande vragen/opmerkingen op, achter de vragen staan de antwoorden:

  • Zijn er mogelijkheden om spiegels te plaatsen bij de uitritten? Wordt in het ontwerp traject beoordeeld;
  • Kan de kruising bij ’t Hoekje verplaatst worden? Naar verwachting niet;
  • Parkeren bij de School? Dit wordt in het ontwerp bekeken;
  • Blijft de stoep aan dezelfde kant? Ja;
  • Blijven de bomen van nu staan? Wanneer de bomen nog goed zijn wel;
  • Wordt het profiel van de weg verlegd, i.v.m. de afstand tot de woningen (trillingen)? Nee, nagenoeg niet;
  • Wat betekenen de groene stippen op de bomen? Vragen we na [actie 2];
  • Is het bereikbaar maken van de bedrijven via een alternatieve route bespreekbaar. Dit is al aangestipt bij de voorstelronde. Dit gaan we navragen. Het is een particuliere weg. [actie 3]
  • Gaan we gezamenlijk op pad van begin tot eind? Samen signaleren, samen nadenken en zeker weten dat je het over hetzelfde hebt. Ja, dit plannen we voor het volgende overleg in.
  • Snelheidsbeperking, veiligheid kruispunt, vuilcontainers plaatsen, trottoir aanpassen = breder maken
  • M.b.t. uitvoering/openbreken weg: wij gaan waarschijnlijk naar een extra oprit/afrit > graag lichtmast verplaatsen. M.b.t. openbaar groen: breder van de weg af en niet laten overhangen vanwege schade aan de vrachtwagens.

Vervolg

Het proces van ontwerpen is als volgt: als de klankbordgroep akkoord gaat met het ontwerp en als er voorbereidende onderzoeken zijn gedaan zoals grondradaronderzoek, graven van proefsleuven etc. dan presenteren we het concept-ontwerp aan alle inwoners van Stroet. We vragen de groep om t.z.t. hierbij aanwezig te zijn.
Op dit moment vinden de participatiebijeenkomsten met de klankbordgroep plaats. Deze bijeenkomsten zijn ongeveer om de 6 weken, afhankelijk van de te bespreken onderwerpen.
Na deze bijeenkomst volgt er een publicatie op samen.schagen.nl en een samenvatting op de website. Daarna start de aanbestedingsprocedure.

Ontwerp

De groep bekijkt het, door Sweco, gemaakte ontwerp. We vragen aan de groep om daar geeltjes met aandachtspunten op te plakken. Sweco verwerkt deze, waar mogelijk, in de volgende versie van het ontwerp.

Rondvraag

Een lid stelt voor om met de groep het traject af te leggen zodat iedereen het over hetzelfde heeft. Het voorstel wordt unaniem aangenomen en we plannen hiervoor 3 oktober in. We starten om 18.30 uur bij de

T-splitsing met de Rijperweg (Stroet 1). Vanwege de beschikbare tijd gaan we het traject fietsen (niet lopen).

Een lid vraagt nogmaals aandacht voor de ontsluiting via de Groenhartweg. De projectleider geeft aan dat hij dit intern moet bespreken.

Wij vragen of de groep bezwaar heeft tegen het plaatsen van hun gegevens op de website. De groep is akkoord met het publiceren van de namen.

Een lid zegt dat hij vertrouwen heeft dat het goedkomt!

Sluiting

Om 20.45 uur sluiten we de vergadering en danken we iedereen voor de bijdrage aan deze positieve avond.

Actielijst

Datum Nummer Actie
05-09-2022 1 Intern navragen rioolplan t.b.v. nieuwe huizen
05-09-2022 2 Navragen betekenis groene stippen op de bomen
05-09-2022 3 Alternatieve route via Groenhartweg intern navragen