Alcoholwetvergunning

Algemeen

Verkoopt of schenkt u alcohol? Dan heeft u een Alcoholwetvergunning nodig. Houdt u er rekening mee dat u zonder geldige vergunning geen alcohol mag schenken. Zowel de Alcoholwetvergunning als de exploitatievergunning zijn persoons- en pandgebonden.

Voor het aanvragen van een nieuwe horecavergunning maakt u een afspraak met een van de medewerkers van het team Vergunningen en Bijzondere wetten.

Aanvraag

De onderstaande papieren neemt u mee naar de afspraak:

  • Een volledig ingevuld aanvraagformulier model A. Deze ontvangt u van ons.
  • Verklaring leidinggevende of leidinggevenden werkzaam in de inrichting, formulier bijlage bij model A. In dit formulier geeft u per leidinggevende meer informatie, zoals persoonsgegevens en werkdagen. Het formulier ontvangt u van ons.
  • Kopie van een geldig legitimatiebewijs. Of ander een bewijs waaruit het blijkt dat de aanvrager én leidinggevende rechtmatig in Nederland verblijven. Dit kan bijvoorbeeld een verblijfsvergunning zijn.
  • Een bewijs waaruit blijkt dat de leidinggevende voldoende kennis heeft over sociale hygiëne. Dit kan een Verklaring Sociale Hygiëne zijn. Of een ander diploma of certificaat dat recht geeft op een SVH-verklaring sociale hygiëne. Meer informatie hierover kunt u krijgen bij Landelijke commissie sociale hygiëne (Lcsh). Zij zijn bereikbaar via telefoonnummer (070) 750 0705.
  • Koop- of eigendomsakte of een pacht- of huurovereenkomst van het pand waar de alcohol geschonken wordt. 
  • Een bewijs dat de aanvrager eigenaar is van de inventaris van de locatie. Inventaris zijn de spullen die aanwezig zijn op de locatie.
  • Arbeidsovereenkomst tussen de exploitant en de werknemers.
  • Een bouwkundige schets of plattegrond van de locatie. Inclusief de terrassen die erbij horen. Deze moet op schaal 1:100 zijn met duidelijke vermelding van maten.
  • Een volledig ingevulde Bibob vragenlijst inclusief de bijbehorende bijlagen. Met het Bibob onderzoek wordt onder andere de betrouwbaarheid van uw onderneming gecontroleerd. En van de personen die bij uw onderneming betrokken zijn.

Een uittreksel Kamer van Koophandel vragen wij zelf op.

Voor wie?

Gewone horecabedrijven, kantines en bedrijfsrestaurants moeten een horecavergunning aanvragen om alcohol te mogen schenken. Ook slijterijen hebben een horecavergunning nodig.

Paracommerciële instellingen hebben ook een horecavergunning nodig om alcohol te mogen schenken. Paracommerciële instellingen zijn bijvoorbeeld stichtingen of verenigingen die zich richten op het aanmoedigen van activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard. En dus niet op horeca-activiteiten. Op de website kunt u meer informatie vinden over de horecavergunning voor paracommerciële instellingen.

Volgens de landelijke wetgeving mogen cafetaria’s en snackbars zonder horecavergunning wel zwak-alcoholhoudende drank verkopen. Maar de drank mag er niet opgedronken worden. De drank wordt meegegeven aan de klant om bijvoorbeeld thuis gedronken te worden. U valt dan binnen de categorie "droge" horeca. Hiervoor moet u wel een exploitatievergunning aanvragen bij ons.  Op onze website kunt u meer informatie vinden over de exploitatievergunning.

Vergunningsvoorwaarden

Met een Alcoholwetvergunning mag u alcohol verkopen en schenken aan personen van 18 jaar en ouder. U kunt de vergunning krijgen als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Iedere leidinggevende is minimaal 21 jaar oud.
  • Iedere leidinggevende beschikt over de Verklaring Sociale Hygiëne.
  • De leidinggevende staat niet onder curatele en is van goed levensgedrag. Met andere woorden iemand mag niet in aanraking zijn of zijn geweest met politie of justitie. Wij doen navraag bij politie en justitie.
  • Minimaal één leidinggevende is aanwezig tijdens de openingstijden. Deze leidinggevende moet op de vergunning vermeld staan.
  • De inrichting moet voldoen aan de eisen die staan in de Alcoholwet en het Bouwbesluit. Op de website van Koninklijk Horeca Nederland kunt u de eisen nalezen.
  • U moet voldoen aan de regels van integriteit. Dit betekent dat iedere aanvraag voor een Horecavergunning wordt getoetst aan de wet Bibob. De Bibob toets maakt onderdeel uit van de beoordeling van uw vergunningaanvraag. 

Behandeling van de aanvraag

Eén van de medewerkers van het team Vergunningen en Bijzondere wetten behandelt uw aanvraag. Dit is uw contactpersoon. Is uw aanvraag niet compleet of spelen er andere zaken? Dan nemen wij contact met u op. Heeft u een vraag? Dan kunt u bij uw contactpersoon terecht.

Bij de behandeling van een aanvraag wordt onder meer gekeken naar:

  • Voldoet de locatie aan de gestelde eisen?
  • Voldoen de ondernemer en de leidinggevende van de locatie aan de zedelijkheidseisen? 
  • Kan het verlenen van de vergunning ernstig gevaar kunnen opleveren voor de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid?

U krijgt binnen acht weken bericht over uw aanvraag. Deze periode kunnen we in sommige gevallen verlengen.

Kosten

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Alcoholwet€ 456,70    
Voor het wijzigen van de leidinggevende(n): 
  • de eerste leidinggevende
€  76,20
  • voor iedere volgende leidinggevende
€  38,05
Voor het doen van een melding wijziging in de inrichting€  114,30