Bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking

Een garantstelling of logiesverstrekking is een document waarin staat dat u iemand uit het buitenland uitnodigt om naar Nederland te komen. Dit document is soms nodig bij een visumaanvraag. Een visum is een officiële toestemming een land binnen te reizen en in dat land te zijn. Een garantstelling of logiesverstrekking helpt om een visum te krijgen. U staat dan namelijk financieel garant voor deze persoon. Dit betekent dat u belooft dat u betaald als die persoon dat niet kan.

U stuurt de ingevulde garantstelling of logiesverstrekking naar de persoon die u wilt uitnodigen. Ga wel eerst naar het gemeentehuis om uw handtekening te legaliseren. Dit betekent dat wij uw identiteit en handtekening controleren. Dit is het bewijs dat u echt die persoon bent die de handtekening zet. U maakt hiervoor bij ons een afspraak.

Wat u nodig heeft?

Een garantstelling of logiesverstrekking kunt u downloaden vanaf de website van de Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND).

Let op: vul het formulier in, maar zet uw handtekening nog niet! Dit doet u persoonlijk bij ons.

  • Maak een afspraak en ga zelf naar het gemeentehuis. U ondertekent de garantstelling of logiesverstrekking aan de balie.
  • Gaat het om een garantstelling en heeft u een echtgenoot of geregistreerd partner? Dan moet ook hij/zij dit formulier ook persoonlijk tekenen aan de balie.
  • U betaalt de kosten voor de legalisatie van de handtekening(en).
  • U stuurt het ingevulde formulier naar de persoon die u wilt uitnodigen.

Wat is het legaliseren van een handtekening?

Voor een garantstelling of logiesverstrekking is een gelegaliseerde handtekening nodig. Daarbij controleren wij uw identiteit en handtekening. Dit is het bewijs dat u echt de persoon bent die de handtekening zet. U tekent de garantstelling of logiesverstrekking persoonlijk aan de balie van het gemeentehuis.

Wat moet ik meenemen naar het gemeentehuis?

  • Het ingevulde aanvraagformulier. Dus zonder de handtekening te zetten.
  • Een geldig identiteitsbewijs van iedereen van wie de handtekening gelegaliseerd moet worden.

Wat zijn de kosten?

Het legaliseren van een handtekening kost € 8,55 per handtekening.