Bewijs van in leven zijn (Attestatie de vita)

Algemeen

Bewijs van in leven zijn of Attestatie de vita worden gebruikt om aan instanties aan te tonen dat u in leven bent. Beide documenten kunnen aan de balie aangevraagd worden.

Wij werken alleen op afspraak. U kunt dus niet zonder afspraak bij ons binnenlopen. U kunt zelf online een afspraak maken of telefonisch via (0224) 210 400. Het maken van een afspraak is gratis.

Een bewijs van in leven zijn

Een Bewijs van in leven zijn is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) en is bestemd voor gebruik in Nederland. De volgende gegevens staan er op:

  • Uw naam
  • Uw adres
  • Een verklaring van de burgemeester dat u op het moment van uitgeven in leven bent.

Voor een bewijs van in leven zijn kunt u iemand anders machtigen om voor u een bewijs aan te vragen. Deze gemachtigde moet zich kunnen legitimeren en een schriftelijke machtiging met een kopie legitimatiebewijs van de betrokkene meenemen. Het is ook mogelijk om een bewijs van in leven zijn online aan te vragen.  

Attestatie de vita

Een Attestatie de vita is een bewijs van in leven zijn dat gebruikt wordt in het buitenland, met eventueel als bijlage een vertaling. Bij een Attestatie de vita moet de betrokkene zelf in persoon aanwezig zijn. Het is niet mogelijk om een Attestatie de vita online aan te vragen. 

Hoe lang duurt het?

Als u de aanvraag persoonlijk in het gemeentehuis doet, is het afschrift klaar terwijl u wacht. Hebt u het bewijs online aangevraagd? Dan krijgt u het thuis gestuurd. Dit kan enkele dagen duren.

Kosten

De kosten zijn € 9,75.

Bij een (aantoonbare) aanvraag voor het Pensioenfonds is het  kosteloos. U moet dan kunnen aantonen dat u het bewijs van in leven zijn/attestatie de vita nodig heeft voor een Pensioenfonds. U heeft hier meestal een brief van het Pensioenfonds over gehad. Heeft u een afspraak op het gemeentehuis? Neem dan de brief mee. Vraagt u het bewijs van in leven zijn digitaal aan? Dan kunt u de brief uploaden en worden er geen kosten gerekend.