Geregistreerd partnerschap

Algemeen

Om uw relatie officieel te maken kunt u trouwen of een geregistreerd partnerschap sluiten. U en uw partner hebben dan rechten en plichten naar elkaar. Trouwen of een geregistreerd partnerschap sluiten doet u bij ons. In Nederland kunnen een man en een vrouw, twee mannen of twee vrouwen met elkaar trouwen of een geregistreerd partnerschap sluiten.

Heeft u allebei niet de Nederlandse nationaliteit? En woont u allebei in het buitenland? Dan kunt u geen geregistreerd partnerschap sluiten in Nederland.

Van tevoren meldt u uw voornemen om een geregistreerd partnerschap aan te gaan.

Goed om te weten

U doet de melding in de gemeente waar u het geregistreerd partnerschap aangaat.

  • U en uw partner moeten allebei 18 jaar of ouder zijn.
  • Vooraf moeten u en uw partner begrijpen wat een geregistreerd partnerschap betekent.
  • Uw geregistreerd partnerschap mag nooit onder dwang gebeuren.
  • U en uw partner mogen niet al met iemand anders getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben. In Nederland is een dubbel geregistreerd partnerschap niet toegestaan.
  • Staat u onder curatele? Dan heeft u toestemming nodig van de curator of kantonrechter.
  • U mag geen geregistreerd partnerschap aangaan met uw eigen kind, broer, zus, ouder, grootouder, kleinkind, halfbroer of halfzus.
  • U moet minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanmelden. De getuigen moeten 18 jaar of ouder zijn. 
  • Er moet minimaal 14 dagen tussen de melding en de partnerschapsdatum zitten. U kunt maximaal twaalf maanden in de toekomst plannen.
  • Bent u inwoner van gemeente Schagen dan kunt u bij de melding aangeven hoe u wilt worden aangeschreven door de overheden, zoals de gemeente, de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank. Dit heet naamgebruik. Op de akte van het geregistreerd partnerschap en in het partnerschapsboekje staat alleen uw eigen geslachtsnaam. Het naamgebruik staat er niet op. Staat u niet ingeschreven in Schagen, dan kunt u het naamgebruik doorgeven aan uw eigen gemeente.

Huwelijksdispensatie

Voldoet u niet aan deze voorwaarden? Dan kan de minister van Justitie en Veiligheid toch toestemming geven. Bijvoorbeeld als u broer en zus van elkaar bent door adoptie. Dit heet huwelijksdispensatie

Mogelijkheden en locaties

In onze gemeente zijn meerdere mogelijkheden om een geregistreerd partnerschap aan te gaan:

  • Kosteloos. Dit kan als minstens één van u in onze gemeente woont.
  • Budget.
  • In de Raadzaal van het gemeentehuis.
  • Op een plek naar keuze in onze gemeente.

Kosteloos

U kunt op maandag om 09.00 uur en 10.00 uur kosteloos een geregistreerd partnerschap aangaan. Dit kan alleen wanneer in ieder geval één van u beiden in onze gemeente woont. Een geregistreerd partnerschap zonder kosten is alleen de officiële activiteit. Er wordt geen toespraak gehouden. Het sluiten van het geregistreerd partnerschap gebeurt in een spreekkamer. Alleen het bruidspaar en de getuigen kunnen aanwezig zijn. Uw trouwambtenaar wordt door de gemeente toegewezen.

Budget

U kunt ook tegen lagere kosten uw partnerschap laten registreren. Dit heet een budget geregistreerd partnerschap. Net als bij een gratis geregistreerd partnerschap wordt de registratie in een spreekkamer gedaan. Er wordt geen toespraak gehouden. Alleen het bruidspaar en de getuigen mogen aanwezig zijn. Uw trouwambtenaar wordt door de gemeente toegewezen. Wel kunt u kiezen uit meer dagen en tijden. Zo kunt u uw partnerschap laten registreren op:

  • Maandag tussen 11.00 en 17.00 uur
  • Dinsdag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur

Let op: op vrijdagmiddag is het gemeentehuis gesloten. De voordeur wordt voor u open gedaan.

Geregistreerd partnerschap in de Raadzaal

U kunt in de Raadzaal van het gemeentehuis uw partnerschap laten registreren. De Raadzaal kunt u direct reserveren bij de melding voorgenomen geregistreerd partnerschap. Pas als u een bevestiging heeft ontvangen is de datum definitief. In de Raadzaal is plek voor 50 personen. Een trouwambtenaar moet u zelf kiezen. Meer informatie vind u op de pagina trouwambtenaren.

Geregistreerd partnerschap op een plek naar keuze

U kunt op een andere plek dan het gemeentehuis uw partnerschap laten registreren. Dan moet er wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Deze voorwaarden hebben vooral te maken met de veiligheid van de plek. Neem voor de beschikbaarheid en kosten altijd eerst contact op met de plek waar u uw partnerschap wilt registreren. 

U mag bijna overal in onze gemeente uw partnerschap laten registreren. Een aantal voorwaarden zijn hierbij belangrijk:

  • De toegang tot de plek moet openbaar zijn. 
  • De plek moet bereikbaar zijn. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand moet als het nodig is de auto kunnen parkeren.
  • De plek moet veilig zijn en de openbare orde mag niet worden verstoord. Dit betekent dat de normale gang van zaken niet mag worden verstoord.
  • Er moeten verschillende voorzieningen zijn. Zoals toiletten, tafels, stoelen en een kleedruimte.
  • De plek moet veilig zijn voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.
  • Het partnerschap moet vrij en rustig plaats kunnen vinden.
  • Wilt u het partnerschap buiten aangaan? Dan moet er een mogelijkheid zijn om dit te verplaatsen naar een overkapping of binnenruimte. 
  • Wij hebben een toestemmingsformulier nodig van de eigenaar of gebruiker van de plek. Ook als het om uw eigen huis gaat. De eigenaar kan via het formulier Toestemming eigenaar/gebruiker huwelijks/partnerschapslocatie de toestemming doorgeven. U heeft deze toestemming nodig bij het doen van de melding. Een trouwambtenaar moet u zelf kiezen. Meer informatie vindt u op de pagina trouwambtenaren.

Het kan zijn dat er voor de plek nog een gebruiksvergunning moet worden aangevraagd. Of dat er een gebruiksmelding moet worden gedaan. Is de locatie bijvoorbeeld een restaurant of een hotel? Dan gaan wij ervan uit dat de eigenaar een gebruiksvergunning heeft. Of dat de eigenaar een melding brandveilig gebruik heeft gedaan. Dit kunt u voor de zekerheid bij de plek navragen.

Organiseert u een privéfeest met een tijdelijke plek zoals een tent? En is deze plek bedoeld voor meer dan 150 personen tegelijk? Dan moet u een gebruiksmelding BGBOP doen. U krijgt van deze afdeling zo snel mogelijk bericht of uw gebruiksmelding voldoet aan de voorwaarden.
Twijfelt u of u een gebruiksmelding moet doen? U kunt ook de beslisboom invullen om te kijken of dit voor u geldt.

U heeft voor een besloten feest zoals een partnerschapsregistratie op een privéterrein geen evenementenvergunning nodig. U moet een meldingsformulier invullen als er meer dan 150 personen tegelijk aanwezig zijn.

Trouwambtenaren

Wij werken trouwambtenaren die zelfstandig werken. U kunt ook kiezen voor een eigen trouwambtenaar. Meer informatie over trouwambtenaren vindt u op de pagina trouwambtenaren.

Melding voorgenomen geregistreerd partnerschap

U meldt uw voornemen om een geregistreerd partnerschap aan te gaan (vroeger ondertrouw genoemd) in de gemeente waar u het partnerschap laat registreren. Er moet minimaal 14 dagen tussen de melding en de partnerschapsdatum zitten. Dit kunt u maximaal 12 maanden vooruit plannen. U kunt online een melding doen van uw plan om een geregistreerd partnerschap aan te gaan. U heeft hierbij uw DigiD inlogcode nodig. In de digitale aanvraag kunt u bekijken welke trouwambtenaren en locaties er zijn. Dit kan voordat u inlogt met uw DigiD.

U kunt ook een afspraak maken om bij ons langs te komen. Bel hiervoor naar (0224) 210 400.

Online melding doen

Tijdens de online melding geeft u meteen een paar zaken door. Onder andere:

  • De datum en het tijdstip van het geregistreerd partnerschap.
  • De getuigen en een kopie van hun identiteitsbewijs.
  • De locatie.
  • De trouwambtenaar (niet bij budget en kosteloze geregistreerd partnerschap)
  • Het naamgebruik.

Wilt u het geregistreerd partnerschap niet in het gemeentehuis sluiten? Reserveer dan eerst de locatie voordat u de melding doet. Laat de eigenaar van de locatie het formulier Toestemming eigenaar of gebruiker huwelijks- of partnerschapslocatie invullen. Dit heeft u nodig bij het doen van de melding. Gemeente Schagen werkt met "freelance" trouwambtenaren. Wilt u het geregistreerd partnerschap op een locatie naar keuze sluiten? Of in de Raadzaal van het gemeentehuis? Dan moet u zelf contact opnemen met een trouwambtenaar voordat u de melding doet. Kiest u voor een ‘kosteloos’ of ‘budget’ geregistreerd partnerschap? Dan kunt u geen trouwambtenaar kiezen. Dit regelen wij.

Heeft u alle gegevens ingevuld en betaald? Dan heeft u officieel een melding gedaan van een voorgenomen geregistreerd partnerschap.

Kosten

Kosteloos / budget / omzetting

Omschrijving

Tarief

2024

Kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap (zonder toespraak): Maandag om 09.00 en 10.00 uurgratis
Budget huwelijk of geregistreerd partnerschap (zonder toespraak): maandag tussen 11.00 uur en 17.00 uur en dinsdag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur€ 110,80
Omzetten geregistreerd partnerschap in een huwelijk aan de balie. Wilt u van het omzetten van uw geregistreerd partnerschap in een huwelijk een bijeenkomst maken? Dan zijn de kosten gelijk aan de kosten zoals hieronder genoemd bij ‘in het gemeentehuis' en ‘andere plek’.€ 27,70

Raadzaal gemeentehuis

Dit is zonder de kosten voor een trouwambtenaar. De trouwambtenaar rekent hier zelf kosten voor.

Omschrijving

Tarief

2024

Maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur€ 312,70
Maandag tot en met vrijdag vanaf 17.00 uur€ 683,50
Zaterdag, zondag en algemeen erkende feestdagen€ 683,50

Andere plekken dan het gemeentehuis

Dit is zonder de kosten voor een trouwambtenaar. De trouwambtenaar rekent hier zelf kosten voor.

Omschrijving

Tarief

2024

Maandag tot en met zondag en algemeen erkende feestdagen€ 184,35

Eigen trouwambtenaar

Onderstaande bedragen gelden als u iemand kiest die nog niet aangewezen is als trouwambtenaar in de gemeente Schagen. Als uw trouwambtenaar nog niet beëdigd is bij de rechtbank worden voor de beëindiging ook kosten in rekening gebracht. Een trouwambtenaar kan zelf ook nog kosten in rekening brengen.

Omschrijving

Tarief

2024

Trouwambtenaar die al aangewezen en beëdigd is in een andere gemeente € 45,15
Trouwambtenaar die nog niet aangewezen en beëdigd is€ 324,80

Overig

Omschrijving

Tarief

2024

Trouwboekje of partnerschapsboekje € 19,50
Getuigen van de gemeente (per getuige)€ 22,50
Verklaring van huwelijksbevoegdheid€ 28,70

Meer informatie en uitzonderingen

Geregistreerd partnerschap met een niet-Nederlander

Bent u in het buitenland geboren en/of heeft u niet de Nederlandse nationaliteit? Dan moet voor uw geregistreerd partnerschap in de Basisregistratie personen geregistreerd staan met uw geboorteakte. Mogelijk moet u ook een verklaring van ongehuwd zijn inleveren. Neem in dit geval contact op met ons. Doe dit 6 tot 12 maanden voordat u de melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap gaat doen.

Heeft één van u niet de Nederlandse nationaliteit? Én staat die persoon niet ingeschreven in de Basisregistratie personen? Dan kunt u online geen melding voorgenomen geregistreerd partnerschap doen. Dit moet u schriftelijk doen of persoonlijk in het gemeentehuis. Wij hebben in ieder geval van u nodig:

  • De geboorteakte.
  • Een uittreksel uit het bevolkingsregister waar uw woonplaats op staat vermeld.
  • Een verklaring van ongehuwd zijn.
  • Een geldig paspoort of identiteitskaart.

Zijn alle documenten in orde? Dan kunt u uw voorgenomen geregistreerd partnerschap melden. Neem voor meer informatie contact op met  burgerzaken via telefoonnummer (0224) 210 400.

U woont beiden buiten Nederland

Woont u beiden buiten Nederland? En heeft in ieder geval één van u de Nederlandse nationaliteit? Dan doet u de melding bij de gemeente Den Haag. De gemeente Den Haag stuurt de melding door naar de gemeente waar u het partnerschap wilt registreren. De gemeente waar u uw partnerschap wilt registreren onderzoekt of u huwelijksbevoegd bent. Dit betekent dat de gemeente uitzoekt of u en uw partner volgens de Nederlandse wet een geregistreerd partnerschap mogen aangaan. Het kan daardoor zijn dat er na de melding in Den Haag nog documenten aan u worden gevraagd. Bijvoorbeeld een afschrift van een geboorteakte, een verklaring van ongehuwd zijn of een uittreksel uit het bevolkingsregister. Zorg er daarom voor dat u op tijd melding doet bij de gemeente Den Haag.

Woont u beiden buiten Nederland? Én heeft u beiden niet de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u geen geregistreerd partnerschap sluiten in Nederland.

Huwelijksvermogensregels

Een geregistreerd partnerschap sluiten heeft invloed op al uw bezittingen en schulden. Zowel op bestaande als op toekomstige. Vanaf 1 januari 2018 geldt er automatisch een beperkte gemeenschap van goederen. Lees meer hierover op de website van de Rijksoverheid.
 

Verschil huwelijk en geregistreerd partnerschap

Er is een aantal verschillen tussen het huwelijk en het geregistreerd partnerschap:

  • Als u trouwt geeft u elkaar het ‘ja-woord’. Bij een geregistreerd partnerschap is dit niet verplicht.
  • Heeft u geen minderjarige kinderen? Dan kan een geregistreerd partnerschap buiten de rechter om stoppen. Bij een huwelijk moet u altijd naar de rechter om te kunnen scheiden.
  • Het geregistreerd partnerschap kent geen scheiding van tafel en bed. Het huwelijk kent dit wel.
  • Niet alle landen in de wereld accepteren een geregistreerd partnerschap.