Verhuizen naar Nederland

Algemeen

Komt u in Nederland wonen? Dan schrijft u zich in bij de gemeente. Dit geldt ook als u al eerder in Nederland hebt gewoond. Maak hiervoor eerst een afspraak.

Wanneer inschrijven?

Komt u minstens 4 maanden in Nederland wonen binnen een periode van 6 maanden? Dan schrijft u zich in bij de gemeente.

U kunt zich inschrijven als u legaal in Nederland bent. Dit heet 'rechtmatig verblijf'. Uw verblijf is rechtmatig in de volgende gevallen:

  • U hebt de Nederlandse nationaliteit.
  • U hebt de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie.
  • U hebt de nationaliteit van Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland.
  • U hebt een geldige verblijfsvergunning.
  • U mag de beslissing op uw aanvraag voor een verblijfsvergunning in Nederland afwachten.

Hoe schrijft u zich in

Maak eerst een afspraak. Bel: (0224) 210 400

  • Kom zelf naar het gemeentehuis om u in te schrijven. Doe dit binnen 5 dagen nadat u in Nederland bent aangekomen.
  • Schrijf u in op uw vaste woonadres.
  • Datum van inschrijving in Nederland en van vestiging op het adres in de gemeente, is de dag waarop u een afspraak hebt op het gemeentehuis. Dit is namelijk ook de datum waarop wij uw identiteit hebben vastgesteld.

  • Is uw partner ook meegekomen naar Nederland? Dan moet uw partner met u meekomen naar het gemeentehuis.
  • Zijn uw kinderen ook meegekomen naar Nederland? Dan moeten zij met u meekomen naar het gemeentehuis.
  • Na uw inschrijving krijgt u een burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heeft u nodig voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld voor het aanvragen van toeslagen.
  • Wij schrijven u zo snel mogelijk in. Dit duurt maximaal 4 weken.

Woont u korter dan 4 maanden in Nederland? Dan hoeft u zich niet in te schrijven bij de gemeente. Heeft u wel een burgerservicenummer (BSN) nodig? Dan moet u zich laten inschrijven als niet-ingezetene in de BRP. U doet dit met uw adres in het buitenland. Dit heet de Registratie niet-ingezetenen (RNI).

Benodigde gegevens

U heeft het volgende nodig:

  • Uw geldige identiteitsbewijs.
  • Een reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt. Heeft u meerdere nationaliteiten? Dan heeft u van iedere nationaliteit een reisdocument of ander document nodig waaruit dit blijkt.
  • Documenten die bewijzen dat u hier woont. Bijvoorbeeld een huurcontract of eigendomsbewijs van de woning.
  • Gaat u bij iemand inwonen of samenwonen? Dan hebt u schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner van dat adres nodig.
  • Officiële documenten uit uw tijd in het buitenland. Bijvoorbeeld een geboorteakte, huwelijksakte, erkenningsakte of echtscheidingsakte. Let op: als deze documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn, moeten ze eerst vertaald worden. Mogelijk moeten uw akten eerst worden gelegaliseerd. Dat verschilt per land. Doe dit voordat u naar Nederland komt. Documenten uit de Europese Unie hoeven niet gelegaliseerd te worden.
  • Komt u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten naar Nederland? Dan heeft u een bewijs van uitschrijving nodig.
  • Een geldige verblijfsvergunning of bewijs dat deze is aangevraagd als u niet de nationaliteit hebt van een land uit de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland of IJsland .

Meer informatie

Heeft u geen vast woonadres? Dan vraagt u eerst bij ons een briefadres aan. Bijvoorbeeld als u binnenschipper bent of in een instelling verblijft. Belt u voor meer informatie naar (0224) 210 400.