Verslag derde participatiebijeenkomst Stroet

Datum: 28 november 2022
Tijd: 19.30-21.00 uur
Locatie: De Regenboog in Stroet

Opening en welkom

De projectleider opent de bijeenkomst en heet iedereen van harte welkom bij de 3e bijeenkomst.
Er zijn geen mededelingen.

Verslag van 3 oktober en de actiepunten

Vanuit de groep komt een aantal opmerkingen:

  • Parkeren bij de manege: er is gesproken met de omwonenden van het Steggetje. Het parkeren is volgens hen een probleem. Er wordt op de weg en ventweg geparkeerd. Er wordt gevraagd of er extra parkeerplaatsen rondom het Steggetje kunnen worden gerealiseerd. We geven aan dat we het parkeren in het gras willen voorkomen. Het blijkt dat ook mensen van buiten daar parkeren. De bezoekers van de manege parkeren op het terrein van de manege. De projectleider vraagt om hoeveel parkeerplekken het gaat. Het betreft ongeveer 5 plekken en het speelt, met name, bij het Hoekje. Sweco geeft aan dat je in een 30km zone op de weg mag parkeren, zolang je het doorgaande verkeer niet belemmert. Het wegprofiel is 5.5 meter, waarvan een obstakelvrije zone voor de nood- en hulpdiensten van 3.5 meter. Men vraagt of er nog ergens winst te behalen is voor wat betreft het parkeren. Het plein is de blikvanger van het dorp en het zou jammer zijn als daar geparkeerd wordt. Afgesproken wordt om nogmaals te kijken naar het creëren van extra parkeerplaatsen. Men geeft aan dat het ook een mogelijkheid is een gedeelte van je tuin op te offeren t.b.v. een eigen parkeerplaats. Het is niet altijd wenselijk om openbaar groen op te offeren voor parkeerplaatsen.
  • Openbaar groen: een aantal bewoners heeft gemeentegrond bij hun tuin getrokken Dit komt aan de orde als het ontwerp meer concreet is. Bewoners worden dan benaderd en wordt het duidelijk of iemand zich wil beroepen op verjaring of het groen wil adopteren. Meer informatie staat op onze pagina Groenadoptie.
  • Men vraagt of de lantaarnpalen in combinatie met de inrit van de kasboer kunnen worden geoptimaliseerd? Dit wordt nader bekeken in het verlichtingsplan. Men vraagt of er ook meer groen bij de bocht kan komen. Kan deze met wilde bloemen mooier gemaakt worden? Er wordt opgemerkt dat wilde bloemen maar enkele dagen per jaar mooi bloeien, de rest van het jaar wordt het door sommigen als verwilderd groen/onkruid ervaren, daar moeten we goed over nadenken. De groep merkt op dat er ook genoeg bollenboeren in de omgeving zijn; misschien kunnen zij hierin iets betekenen?
  • Men zegt dat het opvalt dat er weinig dieren in (de bomen van) Stroet te vinden zijn. Komt dat door het soort bomen of planten of iets anders? We nemen op met onze ecoloog en vragen of hij weet waardoor dit komt.
  • Bewoners kijken niet altijd op de website. Er is ook een “Stroet is goed” website. De schoolleider zal daarop informatie plaatsen.  [actie 8] Wij leveren de tekst hiervoor aan.  [actie 9]
  • De namen van de leden van de klankbordgroep staan op de website. Zij geven aan dat zij nog niet door dorpsgenoten zijn aangesproken.
  • De bijeenkomst met de leerlingen op 17 november was een succes en is breed uitgemeten in de media, zelfs bij Jinek is er aandacht aanbesteed.

Actiepunten

Actie 1: Rioolplan doortrekken t.b.v. de nieuwe huizen. Projectleider geeft aan dat dit technisch mogelijk is, maar dat we dit niet gaan doen omwille van de kosten. Bewoners moeten hier zelf voor zorgen. Actiepunt afgerond.
Actie 4: Gesprek met het bedrijf. Hierover is nog geen terugkoppeling gegeven. Punt schuift door naar het volgende overleg.
Actie 5: Parkeren rondom het plein nader bekijken: wordt vervolgd
Actie 6: Leerlingen school betrekken bij het ontwerp: is gebeurd tijdens de bijeenkomst op 17 november. Actiepunt afgerond.

Planning

Projectleider vertelt dat er overleg is geweest met de nutsbedrijven. PWN en Liander starten in Q1/Q2 2024.

Dit betekent dat we in 2023 niet fysiek aan de slag gaan. Op zijn vroegst wordt dit 2024. Glasvezel wordt in 2023 aangelegd door Delta. Zij gaan voor ons uit. We beginnen aan de kant van Dirkshorn. Daar zit het diepste punt van het riool. Bij het kruispunt Groenhartweg ligt een hemelwater transportleiding. Deze wordt aangepast in de winter van 2023/2024.

Ontwerp

Sweco licht het ontwerp toe. De wegbreedte wordt 5.5 meter en het trottoir wordt 1.65 meter. Er is een aantal wegversmallingen ingetekend.

  • Bij binnenkomst van het dorp (bij het kombord) is nu een versmalling met plateau ontworpen. Het horizontale vlak is 5 meter met een op- en afgang. Sweco voegt toe dat de nieuwe weg beter wordt opgebouwd en een goede fundering krijgt. Dit betekent minder trillingen;
  • De greppel op gemeentegrond bij het bedrijf op de hoek met de Rijperweg wordt benut voor afwatering. Sweco geeft aan dat er opnieuw wordt gekeken naar het groenplan > er komt diversiteit in bomen. We zoomen in op de bomen die kritisch zijn. Een vraag voor de ecoloog is om na te gaan waarom er weinig vogels in de bomen zitten, heeft dit te maken met de lintbebouwing?;
  • Aan de kant van de stolpen zijn versmallingen ingetekend, daar kan je overheen kijken. De groep vraagt zich af of de onderste versmalling wel op de juist plek staat. De leden geven aan dat er nu al slecht zicht is op tegemoetkomend verkeer. Zo is er in Dirkshorn een mooie versmalling (bij de snackbar), maar volgens een klankbordgroeplid is deze in het donker slecht zichtbaar. Het is lastig om de bocht smaller te maken. Nu staat er soms een auto geparkeerd. Projectleider merkt op dat dit geen doorsnee woonwijk is, maar een agrarische (woon)wijk. Misschien is het veiliger om de versmalling uit de bocht te halen, i.p.v. in de bocht. Of aan de buitenkant van de bocht, in plaats van aan de binnenkant? Een auto komt nu door de bocht op de andere weghelft terecht, aan de kant van de fietser. Op dit moment is de versmalling aan de kant van de stolp ingetekend. De locatie van de versmalling is een aandachtspunt. We laten dit door de verkeerskundige van Sweco beoordelen.  [actie 10];
  • Voor het plein is een versmalling ingetekend. Het plein verschuift iets richting het noorden en de weg rondom het plein krijgt een andere kleur (andere stenen in een andere kleur) om de kruising te accentueren en als snelheidsremmende maatregel;
  • De plateaus blijven op dezelfde plek liggen;
  • Hoe kleden we het plein aan? Het plein is groot genoeg voor activiteiten;
  • Kijken of het rondje (visueel) kan worden versmald;
  • De groep doet het verzoek om het bushokje weg te halen en er een bankje neer te zetten. Het bushokje wordt nu gebruikt als hangplek;
  • De bebording bij de school wordt nog bepaald;
  • Een veiliger hek ontwerpen is een idee voor de school.

Rondvraag

Men vraagt naar de maximale wegbelasting. Sweco geeft aan dat er geen asbeperking is. De wegconstructie is nu heel divers, de nieuwe weg is straks solide en homogeen. Er wordt rekening gehouden met zwaar landbouwverkeer. Er zijn noodreparaties aan het asfalt uitgevoerd.

Er komt een vraag wie bloembakken aan de lichtmasten regelt. In Tuitjenhorn hangen deze bloembakken ook aan de lichtmasten. De groep wil weten of deze ook rondom het Steggetje kunnen worden opgehangen. Wij gaan dit uitzoeken.  [actie 11]

Vervolg

Als het ontwerp gereed is voor een bijeenkomst met alle dorpsbewoners, plannen wij die in.

We beleggen nog 1 sessie met de klankbordgroep, in deze bijeenkomst bespreken we de aandachtspunten zoals de versmallingen en de bomen.

De volgende bijeenkomst is op maandag 30 januari 2023 om 19.30 uur op school.

Actielijst

Datum Nr. Actie
03-10-2022 4 In gesprek gaan met het bedrijf over grond t.b.v. parkeren en ontsluiting Groenhartweg
03-10-2022 5 Parkeren rondom het plein nader bekijken
28-11-2022 8 Informatie op “Stroet is goed” plaatsen
28-11-2022 9 Tekst aanleveren voor “Stroet is goed”
28-11-2022 10 Versmalling laten beoordelen door de verkeerskundige van Sweco
28-11-2022 11 Nagaan wie bloembakken aan de lichtmasten regelt