Urgentieverklaring

Algemeen

Als u zich inschrijft voor een huurwoning in onze gemeente dan krijgt u vrijwel altijd te maken met een wachttijd. In zeer uitzonderlijke gevallen kunt u voorrang krijgen op woonruimte. Hiervoor moet de woonruimte passen zijn bij het zoekprofiel dat in uw urgentieverklaring is genoemd. Om de vrijkomende woonruimte zo eerlijk mogelijk te verdelen, werken we met strenge regels. Als u voorrang wilt, heeft u eerst een urgentieverklaring van de gemeente nodig. Hierin staat dat de gemeente u heeft ingedeeld als urgent (spoed) woningzoekende.

Adviesgesprek

U kunt via de urgentiecheck op de website een adviesgesprek aanvragen. Een adviesgesprek wordt ingepland met een consulent van het wijkteam. Tijdens het adviesgesprek adviseert de consulent wat uw mogelijkheden zijn. U kunt ook zelf bellen naar (0224) 210 400 en vragen naar het wijkteam. 

Een adviesgesprek is gratis, maar er zijn voorwaarden. Als u een aanvraag voor een urgentieverklaring wilt doen, dan zitten hier wel kosten aan verbonden. 

Het is niet mogelijk om direct een aanvraag in te dienen. U voert altijd eerst een adviesgesprek.

Voorwaarden voor een adviesgesprek

Voor een adviesgesprek moet u:

  • Ingeschreven zijn als woningzoekende in onze gemeente.
  • Minimaal één jaar als inwoner van onze gemeente staan ingeschreven, behalve in bepaalde gevallen zoals na tijdelijke opvang of als ex-gevangene.
  • In staat zijn om de kosten van uw woning zelf te betalen, met een gezinsinkomen tot € 49.669 voor alleenstaanden, of € 54.847 voor een huishouden voor een sociale huurwoning.
  • In staat zijn om de kosten van uw woning zelf te betalen, met een gezinsinkomen tot € 67.366 voor alleenstaanden, of € 89.821. voor een huishouden voor een middeldure huurwoning.

Kosten

Als u een aanvraag voor een urgentieverklaring wilt doen, dan zitten hier wel kosten aan verbonden. De kosten bedragen € 89,50. 

Let op! U moet deze kosten altijd betalen. Dus ook als uw aanvraag afgewezen wordt.

Voorwaarden voor een urgentieverklaring

Als u voldoet aan de voorwaarden voor een adviesgesprek, dan moet u daarnaast ook voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • U voldoet aan de voorwaarden die gelden om een huisvestingsvergunning te krijgen. 
  • U moet de kosten voor uw eigen onderhoud  en de kosten van de eigen woonruimte zelf kunnen betalen. 

Deze voorwaarden gelden niet als u een urgentieverklaring aanvraagt omdat u een woning nodig heeft in een van de volgende gevallen:

  • Na een verblijf in een tijdelijke opvang wegens huiselijk geweld;
  • Bij terugkeer in de maatschappij als ex-gevangene;
  • U bent cliënt van een trainingsproject zelfstandig wonen en u woont in onze gemeente;
  • U bent 18 of 19 jaar en u moet weggaan uit een gezinshuis of project voor beschermd-wonen omdat de wet of regels dit bepalen. 

In deze gevallen geldt de voorwaarde dat u direct vooraf aan uw verblijf minimaal 1 jaar ingeschreven stond als inwoner van de onze gemeente. 

Weigering

Een adviesgesprek wordt geweigerd als u niet voldoet aan bovenstaande voorwaarden of als:

  • U niet ingeschreven bent als woningzoekende.
  • U niet minimaal één jaar ingeschreven staat als inwoner van onze gemeente. 
  • Er geen dringende behoefte aan woonruimte is.
  • U het probleem zelf had kunnen oplossen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van tijdelijke woonruimte.
  • Uw probleem het gevolg is van eigen schuld of de schuld van iemand van uw huishouden, zoals bijvoorbeeld:
    • Huurschuld of overlast.
    • (gedwongen) Verkoop van uw woning.
    • Verhuizen naar onze gemeente zonder eerst te zorgen voor woonruimte voor u en uw huishouden.
    • Een tijdelijke huurovereenkomst die afloopt.
    • Niet wonen in een zelfstandige woning en/of wonen in een woning die ongeschikt is voor permante bewoning.
  • Als het woonprobleem of een oorzaak daarvan, niet afdoende weggenomen kan worden door verhuizing naar andere woonruimte;
  • Als u niet genoeg geld heeft om zelfstandig te wonen. 
  • U 12 maanden voorafgaand aan de aanvraag ook om een urgentieverklaring heeft gevraagd;
  • Er in de 24 maanden voorafgaand aan de aanvraag burgemeester en wethouders eerder een besluit op een aanvraag urgentieverklaring van u hebben genomen.